Spotifysöndag #3 – Bernard Herrmanns bästa

Jag har för vana att ha en ”måltidsfilm” i datorn som jag kan kolla på när jag äter frukost eller lunch. En bra måltidsfilm är intressant och engagerande, men inte så spännande så att man gång på gång drar över måltiderna och tar en massa arbetstid. En typisk sådan film är 1492 – Den stora upptäckten (1992), som är precis lagom seg.

Under de senaste dagarna har måltidsfilmen varit Martin Scorseses remake av Cape Fear (1991).  Den fungerande skapligt bra, men blev lite för spännande mot slutet för att kvalificera sig som ”bra måltidsfilm”. Oavsett vad bjöd filmen överraskande nog på musik av legenden Bernard Herrmann, som dog 1975. Det visade sig att Elmer Bernstein (själv en fantastisk kompositör) inte skrivit någon originalmusik, utan omarrangerat och orkestrerat Herrmanns musik till den gamla Cape Fear (1962). Att detta bidrog till att få Scorseses nyinspelning att förefalla fräsch eller nödvändig har jag svårt att se, men Herrmanns musik är det inget fel på!

Och så många ord behövde jag för att förklara varifrån inspirationen till veckans Spotifylista kom.

Spotifysöndag 3Spotifysöndag #3

Lista: Bernard Herrmanns bästa – Filmmusik.nu

Nuvarande antal spår: 12

Skapare: Egen lista.

Beskrivning: Bernard Herrmann är en av tidernas främsta filmkompositörer och dessutom en ovanligt färgstark personlighet. Herrmann var inte den som slickade regissörernas fötter, utan krävde alltid en viss konstnärlig frihet. Något av en ”take it or leave it”-attityd hade han – även inför Alfred Hitchcock, som han samarbetade med vid många tillfällen (tills de slutligen gick varandra helt på nerverna och slutade jobba tillsammans). Spellistan innehåller musik från elva olika filmer. Och hur mycket jag än beundrar Herrmanns kreationer för filmer som Studie i brott (1958) och I sista minuten (1959) så är det ändå musiken till hans allra sista film som jag finner mest tilltalande – Scorseses Taxi Driver (1976). Det var den enda chansen Scorsese fick att jobba med Herrmann (men, som vi redan rett ut, inte den enda Scorsese-film där Herrmanns musik finns med).

The following two tabs change content below.

Oliver Lindman

Fil kand i musik (Sussex University, Brighton) med tonvikt på komposition och musik i audio-visuella media. Har film och musik som främsta intressen, och uppskattar särskilt när de ingår äktenskap.

Latest posts by Oliver Lindman (see all)

Kommentera

Name and email are required. Your email address will not be published.