Produktionsveckor #4 och #5 – Maniskt komponerande

Sådana som jag ska inte driva en blogg som utger sig för att vara ”aktiv”. För att hinna med allt jag fortfarande måste göra inför den stora inlämningsdagen den 7 januari har jag för länge sedan övergett planerna om att faktiskt vara ledig under julledigheten. Det har gradvis gått från ”ledig hela julen”, via ”ledig jul och mellandagar” och ”ledig julhelgdagarna” till ”ledig 23 och 24 december”. Förmodligen slutar det väl med att även 23:e ryker.

Oavsett vad så är orsaken till denna kraftiga försening (och medföljande låg aktivitetsnivå på bloggen) den just nu åtta och en halv minuter långa kortfilmen Carrot. Som tidigare nämnt hade jag bara kunnat välja en befintlig film att skriva musiken till för mitt filmmusikprojekt, men varför inte göra det så komplicerat för sig som möjligt och faktiskt göra en film istället?

komponerandeFör två veckor sedan bloggade jag lite om fördelarna och nackdelarna med att skapa en film inom en studentförening. Jag kan nu med glädje meddela att de sista scenerna spelades in på det planerade datumet – tyvärr med en enorm tidspress, vilket förstås satte sina spår. Vi gjorde dock tillräckligt med scener och tagningar för att få det som behövdes för filmen, vilket var väldigt skönt.

Den senaste veckan har jag stängt av allt periferiseende och maniskt fokuserat på att skriva musik till filmen, eftersom jag är bortrest i drygt två veckor nu över julen och är väldigt begränsad vad beträffar de ljud och instrumentbibliotek jag kan arbeta med. Så jag har vi det här laget hunnit med att skriva ganska mycket, och även om jag vill vänta med att lägga upp smakprov tills filmen är klar, så ska jag med nöje blogga lite om processen.

Mitt grundläggande koncept var ganska enkelt. Studenten har ett tema, och moroten (som bör ses som filmens andra huvudperson) har ett. Dessa används genom hela filmen i olika former och format, och vävs samman i viss utsträckning mot slutet för att visa på eller förstärka det obsessiva, märkliga förhållande som studenten och moroten utvecklar under filmens gång. Vad instrument beträffar används huvudsakligen en reducerad kammarorkester bestående av stråkar, piano, vibrafon, flöjt, piccolo, samt (i vissa scener) valthorn och trombon. Därtill används elektroniska ljud och syntetiska instrument vid somliga tillfällen. Och en rad olika slagverk – flera av dem skapade genom ljuddesign.

Nästan all musik komponerades först i Sibelius 7 (notskrivningsprogram), för att sedan arrangeras och piffas till i Logic Pro X (sequencerprogram). Eftersom jag som främste initativtagare till filmen hade full kontroll över klippningen hände det ofta att jag exporterade halvdana ljudfiler från Sibelius och använde dem i Final Cut Pro X (filmredigeringsprogram) för att klippa vissa scener så att de passade bättre med musiken. Därefter exporterade jag den uppdaterade filmen för användning i Logic.

Vad stilen beträffar så har jag låtit mig inspireras av de klassiska stumfilmskomedierna, och dessutom i viss utsträckning av tecknade kortfilmer (jajamen, jag har ägnat mig åt en hel del ”mickey-mousing”). Musiken är dessutom vid flera tillfällen avsiktligt lite ”over-the-top” för att få till en komisk effekt. Som ni säkert minns så skulle jag kalla Carrot för en skräckkomedi, med betoning på komedi. Faktum är att ”skräck” inte är helt rätt ord. Termen som förmodligen passar allra bäst är engelskans ”sinister comedy”, men ordet ”sinister” är väldigt svårt att översätta. En sorts blandning mellan ”ondskefull” och ”lömsk” komedi, kanske man skulle kunna säga.

Om ett par veckor kommer jag förhoppningsvis ladda upp en scen och skriva om mina tankar kring dess musik.

Vidare kommer det nog vara tyst här fram till jul, så jag tar tillfället i akt att önska alla läsare en synnerligen god sådan!

 

The following two tabs change content below.

Oliver Lindman

Fil kand i musik (Sussex University, Brighton) med tonvikt på komposition och musik i audio-visuella media. Har film och musik som främsta intressen, och uppskattar särskilt när de ingår äktenskap.

Latest posts by Oliver Lindman (see all)

Kommentera

Name and email are required. Your email address will not be published.