Produktionsvecka #1 – team färdigställt

Efter tio veckor av Spotifysöndagar kommer det nu bli en liten paus. Fokus kommer istället läggas på den kortfilm jag för stunden är med och skapar. Projektet går med namnet ”Carrot”, och nämndes i förbifarten i förra veckans produktionsinlägg.

”Carrot” ska, om allt går rätt till, bli en komisk skildring av studentkorridorslivet och de skräckscenarion det medföljer. Jag skrev manuset dels för att filmskapande ju naturligtvis är omåttligt skoj, och dels för att jag vill ha något nytt och fräscht att skriva musiken till för min kurs i musik för audio-visuella media. Det känns ju så mycket roligare att lämna in ett projekt där jag inte bara bytt ut någon annans musik mot min egen, utan där jag faktiskt är den enda som komponerat för filmen i fråga.

Framsteg under veckan som gått:

  • Den viktigaste rekvisitan har anlänt.
  • En skådespelerska har tackat ja till huvudrollen.
  • En skådespelare har tackat ja till den viktigaste birollen.
  • Jag har, som det verkar, lyckats få den tilltänkta regissören och den tilltänkta producenten tillräckligt entusiastiska för att jag ska slippa dra ett alltför tungt lass själv.
  • Faktum är att, med det team jag har nu, så borde filmen gå att färdigställa.

Saker som bör hända under veckan som kommer:

  • All förproduktion som inte berör exempelvis smink eller rekvisita som man bara kan ordna med på plats bör klaras av.
  • Det innebär storyboarding (vi lär dock göra en textvariant), inspelningsplanering, samt planering, skapande och införskaffande av rekvisita. Dessutom borde vi få till ett möte med hon som spelar huvudrollen.

Mina första tankar kring musiken:

Produktionsvecka 1: bild av morot”Carrot” är fortfarande i förproduktionsstadiet, men jag har förstås funderat en hel del över hur musiken kan tänkas ta sin form. Ett nyckelkoncept som jag tror kommer att guida mitt komponerande är ”överdrift”. Huvudpersonen utvecklar under filmens gång ett maniskt, obssesivt förhållande till en morot, och jag tror att ett effektivt sätt att lyfta fram humorn i detta är att låta musiken vara ganska gravallvarlig, och stundtals riktigt dramatisk (dock inte för dramatisk). Moroten kommer förmodligen behöva sitt eget tema – något dissonant och smått olycksbådande.

Vidare är jag besatt av tanken på att låta någon sorts idiofon (t.ex. xylofon, vibrafon)  spela en viktig roll i soundtracket (soundtracket kommer, för övrigt, närmast uteslutande bestå av musiken). Det är någonting med sådana instruments förmåga att spela klara urskiljbara melodier och stadigt markera en puls samtidigt som gör att deras potential känns extra stor för ett sådant här soundtrack.

Slutligen tror jag att filmen, stumfilm som den kommer att vara, kan komma att dra nytta av vissa inslag av gammaldags ”mickey-mousing” – det vill säga musikaliska ”imitationer” av objekt som rör sig på duken, eller av kamerans rörelse.

The following two tabs change content below.

Oliver Lindman

Fil kand i musik (Sussex University, Brighton) med tonvikt på komposition och musik i audio-visuella media. Har film och musik som främsta intressen, och uppskattar särskilt när de ingår äktenskap.

Latest posts by Oliver Lindman (see all)

Kommentera

Name and email are required. Your email address will not be published.