Now You See Me (2013)

Vissa filmer känns perfekt långa. Andra känns lite för korta. Tre minuter för kort, kan en film exempelvis kännas. Så mycket längre tid hade jag velat ha för att riktigt få gotta mig i flashbacks i slutet av Now You See Me – en av sommarens storfilmer som jag precis fått chansen att se i en biosalong i Uppsala som kändes för liten. Att slutet kommer att erbjuda överraskningar och avslöjanden är något som står klart från första början, men jag hade nog inte gnällt om de ägnat ett par extra minuter åt att klargöra saker och ting lite närmare. Jag är mördande förtjust i flashbacks och kände precis samma frustration här om dagen när ett avsnitt av Morden i Midsomer lämnade ute de där svartvita tillbakablickarna som tenderar följa avslöjandet av mördaren. De är ju nästan halva upplevelsen!

 Now You See Me<br /><br /><br />
(2013) on IMDb

Now You See MeTitel: Now You See Me

Originaltitel: Now You See Me

Premiärår: 2013

Regissör: Louis Leterrier

Kompositör: Brian Tyler

Medverkande: Jesse Eisenberg, Morgan Freeman, Mark Ruffalo m.fl.

Filmen

Det jag ogillar med skalan 1 till 5 är att den gör livet extremt svårt ibland. Underhållningsmässigt är Now You See Me en fyra. Tempot är snabbt, konceptet med heist i kombination med magi och trollkonster känns fräscht, och skådespelarensemblen är stark. Jag kan dock känna att upplägget med klipp av actionscener och val av dialog gått samman för att mest bara åstadkomma en enda stor förvirring. När jag tänker tillbaka på vissa scener får jag intrycket av att storyn diktats upp allt eftersom …medan de visuella effekterna är där för att hålla underhållningen igång.

I det följande stycket tänker jag resonera lite kring min uppfattning av upplösningen. Det är utan att avslöja något, men samtidigt möjligen bidra till att utesluta vissa alternativ. Läs vidare om du vill eller hoppa ner till nästa rubrik!

Det finns filmer med twister som får en att häpna och tänka ”AAAHH!!” och ”wowww!” och ”ah det var därför som …” Jag tänker då på kolossalt minnesvärda historier som De misstänkta (1995) och Sjätte sinnet (1999). Reaktionen efter twisten i Now You See Me är mer ”ehhh…?”, och, sedermera, efter ett par fattiga flashbacks, ”aha …ehhh…?” Det blir ingen tjusig rosett av det hela. Kanske är jag lite för trög. Kanske var det manusförfattarnas syfte att vi som åskådare skulle lämnas i sticket med en god kvarvarande portion frågetecken. Eller kanske har filmen, som amerikanerna skulle uttrycka det, ett visst antal ”flaws”?

Men tråkigt har man ju aldrig …

Filmbetyg: 3/5

Musiken

Brian Tylers soundtrack bidrar med mycket av den här filmens oerhörda energi. Arrangemangen är enormt välbalanserade, och de obstinata ostinatona synnerligen effektiva (”obstinat” är inte helt rätt ord men bra nära, och så kunde jag inte låta bli). Vad gäller kontinuitet finns det absolut inget att klaga på, utan musiken flyter verkligen som sirap genom hela filmen.

Eller kanske mer som lättmjölk. Trots att Tyler med olika medel alltid varierar sitt material långt innan man kreverar av upprepningstristess så upplever jag att det på det hela taget är ganska tunt. Skiftningar i melodi och harmoni förblir de överlägset mest slagkraftiga verktygen för att överraska, och det känns som om Tyler genom att vara lite för statisk på den fronten gör ett par av filmens mer visuellt storslagna scener orättvisa. De skärrande dissonanserna och den ökade intensiteten i den avslutande scenen (”Welcome to the Eye” på soundtrackalbumet) räcker inte. Till och med där saknas det mod – och då rör det sig om albumets bästa spår. Lite mer djärvhet och Tyler hade varit nära en fyra.

Tylers trea är starkare än filmens, som dock även den ligger aningen närmare en fyra än en tvåa.

Musikbetyg: 3/5

The following two tabs change content below.

Oliver Lindman

Fil kand i musik (Sussex University, Brighton) med tonvikt på komposition och musik i audio-visuella media. Har film och musik som främsta intressen, och uppskattar särskilt när de ingår äktenskap.

Latest posts by Oliver Lindman (see all)

Kommentera

Name and email are required. Your email address will not be published.