John Williams klamrar sig fast där han trivs bäst

Det är väl hög tid att få upp ett andra inlägg vid det här laget. Kanske ska man till och med försöka få det att handla om någonting.

Ni kommer snart att upptäcka att jag är ett stort fan av John Williams – kompositören bakom soundtracks till Hajen (1975), Star Wars (1977), E.T. (1982), Schindler’s List (1993), och otaliga fler. Han är en av de mest namnkunniga i branschen, men få känner till de projekt han arbetade med före Hajen. Och de som gör det vet troligen inte om att han var involverad i dem. Detta till trots var Hajen Williams sextionde film.

John Williams - klamrar sig fast

John Williams (foto: ”Nationalparks”, Wikimedia Commons).

Williams är lite av en Christopher Lee-figur för mig. En sådan som inte verkar sluta trots hög ålder, och som på inga sätt får sluta, och ännu mindre dö. Lee släppte väl för någon månad sedan ett hårdrocksalbum. Mannen är 91 år gammal. Williams är tio år yngre, och arbetar på han med. Det tycks emellertid som om han valt att klamra sig fast där han trivs bäst. På senare tid har han huvudsakligen varit involverad i nya projekt av Steven Spielberg (de båda genierna har samarbetat sedan Hajen), eller i uppföljare vars original eller tidigare uppföljare har en direkt koppling till honom. Hit räknas uppföljare till Star Wars-filmerna och Indiana Jones-filmerna. Under fjolåret skrev Williams musiken till en rad Lego Star Wars-kortfilmer, och han sägs vara inställd på att komponera för den femte Indiana Jones-filmen, vars premiärår ännu inte är spikat.

Spielberg är närmare femton år yngre än sin trogne musikaliske följeslagare, och frågan är vem som skulle få ersätta Williams om den gamle kompositören valde att gå i pension. Till alla utom två av Spielbergs filmer har Williams skrivit musiken.

Jag samlar själv på partitur med Williams musik. Han är en av de få filmkompositörer som aktivt ger ut konsertstycken och sviter direkt tagna ur, eller baserade på den originalmusik han skrivit till olika filmer. Samlingen är väl inte så imponerande ännu, med endast Schindler’s List (tre stycken) och Harry Potter och de vises sten (fyra stycken) i nothyllan. Som student får man inte vara för ivrig med sådana investeringar. Man hamnar lätt på gatan då.

Att Williams kan än råder det inga tvivel om. Musiken till War Horse (2011) och soundtracket till Lincoln (2012) tar bägge höga poäng – i synnerhet den förstnämnda. Den enskilda satsen ”Plowing” ur soundtracket till War Horse förefaller vara en svit efterkonstruerad för att framföras i konserthuset, men den förekommer faktiskt i sin helhet i filmen. Ett hett tips är att öppna Spotify eller Youtube och lyssna på just denna sats. Orkestreringen är av yppersta världsklass, både tekniskt och dramatiskt sett.

The following two tabs change content below.

Oliver Lindman

Fil kand i musik (Sussex University, Brighton) med tonvikt på komposition och musik i audio-visuella media. Har film och musik som främsta intressen, och uppskattar särskilt när de ingår äktenskap.

Latest posts by Oliver Lindman (see all)

Kommentera

Name and email are required. Your email address will not be published.