Hypnotisören (2012)

När man bor i utlandet så är chansen ganska stor att man kommer att missa de där svenska filmerna som alla andra ser. Hypnotisören är en sådan. Den hade premiär hösten 2012, och först nu fick jag chansen att se den. Lasse Hallströms första svenska film på tjugofem år. Mikael Persbrandt som sömntablettsknarkande hypnotisör.

The Hypnotist (2012) on IMDb

HypnotisörenTitel: Hypnotisören

Originaltitel: Hypnotisören

Premiärår: 2012

Regissör: Lasse Hallström

Kompositör: Oscar Fogelström

Medverkande: Tobias Zilliacus, Mikael Persbrandt, Lena Olin m.fl.

Filmen

Det är väldigt sällan jag har läst boken bakom en film. Nästan alla Hallströms filmer är baserade på böcker, och Hypnotisören, baserad på Lars Keplers bästsäljare, är inget undantag. Och Hypnotisören har jag faktiskt läst. Nu är jag inte ett stort fan av att jämföra bok och film. ”Boken var bättre” är ett påstående jag aldrig begripit mig på. För mig är det lite som att under en middag plötsligt utbrista: ”ja det här var ju en god stek, men massagen var bättre!”

Filmen är ett annat medium. När det gäller antal människor och nivå av detalj måste en film baserad på en bok göra vissa val. Med Hypnotisören gjordes tyvärr fel val. När hela grupper av personer fick uteslutas fordrade det också att handling, upplösning och ”moment-of-truth” fick skrivas om, från Keplers unika och spännande till något fasligt ointressant och förutsägbart. Det fanns i slutändan inga alternativ – det fanns liksom bara en riktning.

Joona Linna = en polis med en personlighet som inte riktigt gör sig på film. Åtminstone inte i sammanhanget, där det är så få andra aspekter som fungerar riktigt bra.

Filmbetyg: 2 av 5

Musiken

Lasse Hallström har alltid varit bra på att använda musik på minnesvärda sätt. Flera av hans filmer har starka musikaliska identiteter, och han brukar inte dra sig från att inkludera känsloladdad och nyansrik musik.

Filmmusiken skapar ständigt sina nya klichéer. Moderna thrillers är exempelvis i regel genomsyrade av elektroniska arrangemang där komplexiteten inte tar sig uttryck i melodik men i klangfärg. Borduntoner med långsamt uppbyggda kluster, oregelbundna men repetitiva karakteristiska pianoplink, höga gnisslande toner utdragna i evinnerlighet. Ur ett musikaliskt perspektiv är thrillers sällan de mest intressanta.

Fogelström lyckas dock bra med att bidra med emotionellt djup till en thriller som fungerar dåligt som thriller. Det avslutande temat, som successivt börjar uppenbara sig i de sista temat, är riktigt snyggt. Det känns som det är här Hallströms domän återfinns. Relationer, känslor, och familjeband förmedlas så mycket bättre än själva deckarstoryn utvecklas och avrundas.

Något jag retar upp mig på är att Fogelström spelar öppningsscenen med förtexter och i synnerhet titeln så förbaskat klent. Varför inte ta lite mer plats här? Ge lite mer utrymme åt den elektroniska virtuositeten?

Musikbetyg: 3/5

The following two tabs change content below.

Oliver Lindman

Fil kand i musik (Sussex University, Brighton) med tonvikt på komposition och musik i audio-visuella media. Har film och musik som främsta intressen, och uppskattar särskilt när de ingår äktenskap.

Latest posts by Oliver Lindman (see all)

3 comments on “Hypnotisören (2012)

  1. Kul med en recension! Tusen tack!
    Det var många olika versioner av öppningsscenen, men vi fastnade för en variant där det kändes som att man bara kastades in i ett skeende, en rörelse. Ville inte trycka på för mycket där, bara sätta en ödesmättad ton.
    Kul att du gillar sluttemat. Om du lyssnar noga igen så märker du att det finns med i varje scen med familjen men blir allt tydligare ju längre filmen går.
    Ha det bra//Oscar
    http://www.th3r4nge.squarespace.com

    • Kul att höra och få en inblick från kompositören själv! Hade jag vetat det hade jag förärat filmen en längre och mer välutvecklad recension. Men jag försöker ju också förmedla mina mer direkta intryck på den här bloggen, snarare än att lyssna om och om igen efter alla subtiliteter som finns att finna. Det är rätt svårt, men skoj, och riktigt bra lyssnarträning. 😉

      Lycka till med framtida projekt!

Kommentera

Name and email are required. Your email address will not be published.