Frost (2013) – Disneytisdag #15

Dubbeldeckare utlovades, och även om natten må ha vandrat över i onsdag så tycker jag vi kan säga att det räknas. Som rubriken antyder för den insatte så har jag precis varit på bio, och dessutom i ett annat land än Sverige. Frost har svensk premiär i slutet av januari, och den version jag precis varit och sett nere på Odeon Cinemas i Brighton är originalet Frozen. Jag kommer således inte säga någonting om Mimmi Sandéns eller Sebastian Karlssons insatser som röstskådespelare, och inte heller något om hur sångerna fungerar på svenska.

Ett stycke intressant trivia för er som går och väntar på den svenska premiären: Mimmi Sandén är för den andra systern Sandén som lånar sin röst åt en Disneyprinsessa. För tre år sedan gjorde Mimmis (tre år äldre) syster Molly rösten till Rapunzel i Trassel (2010).

Jag bör också tillägga att jag nu har sett alla de Disneyfilmer jag övervägt att använda som fallstudier i den C-uppsats jag ska skriva i vår. På grund av detta kommer Disneytisdag att upphöra från och med nästa vecka.

Frozen (2013) on IMDb

FrostTitel: Frost

Originaltitel: Frozen

Premiärår: 2013

Regissörer: Chris Buck, Jennifer Lee

Kompositörer: Kristen Anderson-Lopez, Robert Lopez, Christophe Beck

Medverkande: Kristen Bell, Idina Menzel, Jonathan Groff m.fl.

Filmen

Vi kan börja med att notera ett par spännande saker med produktionen av Frost. Först och främst är en av regissörerna en kvinna (Jennifer Lee), vilket hör till ovanligheterna. Det är rentav så att Lee är den första kvinnliga regissören av en animerad Disneyfilm genom tiderna (och vi vet ju att Disney har hållit på ett tag). Lee skrev dessutom manuset, och huruvida hon är historisk även där kan jag inte säga med säkerhet, men det skulle inte förvåna mig.

Dessutom skrevs sångerna av Kristen Anderson-Lopez, tillsammans med maken Robert Lopez. Här har vi således också en kvinna, och givetvis den första i Disneyhistorien som förärats en så kallad ”major music credit”. Inga andra Disneysånger eller soundtracks har komponerats av kvinnor.

Så vad har vi mycket av som vi inte brukar ha mycket av? Jo, kvinnlig energi och skapandeförmåga. I mina ögon tycks det ha varit helt till filmens fördel. I och med Frost tar Disney ytterligare ett par steg framåt när det gäller att skaka av sig de dammiga klichéerna som ofta genomsyrar filmer baserade på sagor – i synnerhet de där prinsessor är involverade. Prinsessan Anna må visa ett visst intresse för att ”hitta den rätta”, men det framgår tydligt av händelsernas utveckling att eventuella kärleksteman (syskonrelationer borträknade) är tänkta att spela en subsidiär roll. Istället framhävs hennes icke-feminina drag. Hon är lekfull, hoppig, allmänt oborstad, drumlig, klumpig och tafatt.

Vidare, och det här är också historiskt – de två största huvudrollerna i Frost är båda kvinnor, och ingen av dem är elak. Filmer med kvinnliga figurer i nyckelroller har annars tenderat vara ganska ensamma i en mansdominerad värld (som exempel har vi bland andra Pocahontas och Mulan), om nu inte skurken råkar vara en elak häxa (varvid interaktionen mellan filmen i frågas kvinnliga figurer endast definieras av fiendskap).

I ljuset av dessa observationer kan man nog påstå att Disney skapat en film som känns mer rätt i tiden än många andra Disneyrullar – och det utan att vara på bekostnad av den där magikänslan som man ändå vill att en typisk Disneyfilm ska frambringa.

Och dessutom har man roligt. Väldigt roligt, stundtals. Och flera scener är riktigt emotionellt laddade. Lägg till häpnadsväckande visuella element och vi har en animerad långfilm som bara är några futtiga decimaler från ett toppbetyg.

Filmbetyg: 4 av 5

Musiken

Aldrig hade jag väl kunnat drömma om att Frost skulle vara så pass ”sångtät” som den är. Inte mindre än åtta olika sånger kan höras i filmen, varav en återkommer. Till och med jag måste medge att de kommer lite väl tätt på varandra under filmens första 30-40 minuter.

Frost kanske inte innehåller några sånger som får en att tappa andan på samma sätt som ”Färger i en vind” eller ”En värld full av liv”, men flera av dem har välsignats med en touch av originalitet. ”Do You Want to Build a Snowman” och ”For the First Time in Forever” har sådana där starka melodiska identiteter som jag tycker mig ha saknat i nya musikaler i allmänhet. ”Love is an Open Door”, med sina framför allt rytmiskt spännande drag, känns även den fräsch. Vidare har vi snömannen Olafs ”In Summer” är så mysig så att den är svår att kritisera.

Sedan har vi förstås den kommersiellt ruggigt effektiva ”Let It Go”, som med hjälp av sin trallvänlighet och Idina Menzels fantastiska röst närmast lyckas dölja det faktum att den är tämligen blek i sammanhanget.

Christophe Becks bakgrundsmusik sprudlar av (ofta stråk-) energi och väver ett par gånger in makarna Lopez melodier (i synnerhet mot slutet av filmen, se spår ”Epilogue”). Beck, med hjälp av en norsk lingvist och inspirerad av norsk folkmusik, skrev också bröllopshymnen ”Heimr Àrnadair”, och ett briljant orkesterarrangemang av körstycket Vuelie av Frode Fjellheim. Även originalversionen (a cappella-versionen) kan höras i filmen, närmare bestämt under öppningstexterna. Till sin skandinaviska palett lade Beck också kulning, vars särpräglade karaktär lär nå den uppmärksammas öron minuten före filmens klimax (spår ”Whiteout” på soundtrackalbumet).

Kanske hade jag ändå hoppats på lite mer sånginslag i bakgrundsmusiken. Karakteristiska fragment av melodier hade kunnat få förekomma oftare, och retroaktivt rättfärdiga den strida ström av sånger vi möts av under filmens första halvtimme.

På det hela taget erbjöd Frost ändå en av årets starkaste filmmusikupplevelser, och någon sorts Oscarsnominering kommer det att bli.

Musikbetyg: 4/5

The following two tabs change content below.

Oliver Lindman

Fil kand i musik (Sussex University, Brighton) med tonvikt på komposition och musik i audio-visuella media. Har film och musik som främsta intressen, och uppskattar särskilt när de ingår äktenskap.

Latest posts by Oliver Lindman (see all)

Kommentera

Name and email are required. Your email address will not be published.