Framtida soundtrack-storsäljare

Det är inte svårt att lista ut på förhand vilka framtida soundtracks som kommer att sälja bäst. Storslagna actionscener med mycket ”svulst”. De är många nu.

Störst förtroende har jag förmodligen för Howard Shore. Jag ska erkänna att jag var riktigt imponerad av Hobbit: En oväntad resa. Med otaliga förändringar, tidshopp och FPS-duplicering behövdes den där starka tematiska och stilistiska musikaliska länken mellan de båda Middle Earth-trilogierna.

Howard Shore

Howard Shore (foto: Stefan Servos)

Hobbit: Smaugs ödemark har svensk premiär den 13 december (2013). Vi kommer alla sitta på helspänn för att få höra Mikael Persbrandts en och en halv replik, varpå vi kommer leva på minnet av dessa ord och i tysthet hoppas på att han ska återkomma och säga något mer.

Filmmusikvärldens största celebritet – Hans Zimmer – namnet alla kan – tar hand om två kolossala blockbusters nästa år. Dels ingår han förstås i det kolossala produktionsteamet för Christopher Nolans nästa projekt Interstellar, vars stjärnspäckade ensemble består av bland andra Anne Hathaway, Matt Damon, Matthew McConaughey och Jessica Chastain. Och Michael Caine, förstås, som kommer att vara med i Nolans filmer tills han är 105. Jag hoppas Zimmer förmår skapa något som inte bara är enormt genomtänkt, utan också har en starkare identitet än det han hostade upp för The Dark Knight Rises (2012) och Man of Steel (2013).

Zimmer ska också komponera för uppföljaren till The Amazing Spider-Man (2012) – The Amazing Spider-Man 2. Jag hade personligen svårt att se tjusningen med första filmen med Andrew Garfield i huvudrollen, som spolade tillbaka en filmserie som bara låtits existera i några år. Själva tillbakaspolningskonceptet i sig stör jag mig inte så mycket på, men jag upplevde inte att filmen kom med något nytt. Den kändes tråkig på en nivå som gjorde att förutsägbarheten (som i viss utsträckning återfinns i alla superhjältefilmer) blev ovanligt påtaglig. Kanske var det en kombination av allt detta som gjorde att James Horners musik också kändes som lättmjölk i biosalongen, men jag skulle behöva se om filmen för att kunna ge den en rättvis bedömning.

Vad Zimmers musik till uppföljaren beträffar har jag egentligen så pass låga förväntningar att det nästan bara kan bli en positiv överraskning. Än så länge har han i alla fall haft den goda smaken att bara åta sig tre filmprojekt under 2014. Måhända kan det resultera i åtminstone ett riktigt bra och intressant soundtrack?

The Hunger Games: Catching Fire (biopremiär 20 november) är en uppföljare som fått behålla sin kompositör. James Newton Howards musik till The Hunger Games (2012) var effektivt, om än en aning blekt.

Vidare komponerar John Ottman för X-Men: Days of Future Past – en annan av 2014 års ”summer blockbusters”. En klar anledning att gå och se den på bio är Ottmans fantastiska musik till Jack the Giant Slayer (2013).

The following two tabs change content below.

Oliver Lindman

Fil kand i musik (Sussex University, Brighton) med tonvikt på komposition och musik i audio-visuella media. Har film och musik som främsta intressen, och uppskattar särskilt när de ingår äktenskap.

Latest posts by Oliver Lindman (see all)

Kommentera

Name and email are required. Your email address will not be published.