Disneyprinsessor och så vidare

Jag har varit frånvarande här på bloggen på sistone, men knappast i filmmusikvärlden. Under våren arbetade jag med tre större projekt, två av vilka är direkt kopplade till filmmusik, samtidigt som det tredje ser ut att kunna bli del av ett filmprojekt på lång sikt. Dessa projekt var:

1. Soundtracket till det femton minuter långa psykologiska dramat Loop. Denna film ska inte blandas ihop med en annan kortfilm med samma namn som jag också var inblandad i, och skrev några rader om här.

2. C-uppsatsen The Musical Evolution of the Princess in Disney’s Animated FeaturesAtt jag skulle skriva den här har jag tidigare antytt här på bloggen – därav Disneydominansen förra hösten. Uppsatsen tacklar karaktärsanalys ur ett musik- och delvis feministiskt perspektiv, och fokuserar förstås på Disneyprinsessor. Som fallstudier använde jag Snövit och de sju dvärgarna (1937), Den lilla sjöjungfrun (1989) och Frost (2013), samtliga av vilka jag recenserat här.

3. Den elektroakustiska kompositionen Man, Light. En närmare sju minuter lång komposition som tillämpar ljud i alla dess former, samt tekniken binaural panning, som utgår från den mänskliga hörseln för att skapa en 3D-lyssnarupplevelse. Inspirationen till kompositionen inhämtades från ett foto taget av Elin Waldenström, och min förhoppning är att musiken ska agera medlare från ett visuellt medium till ett annat. Det finns nämligen planer på att göra en kortfilm där Man, Light används som soundtrack. Vi får se om det blir något av det, men jag håller er uppdaterade!

Jag hoppas kunna skriva mer om Loop när filmen är helt färdig, men faktum är att filmskaparna fortfarande filar på en slutgiltig version, och jag kommer troligen att involveras ytterligare en gång. När filmen är helt klar så kanske jag har möjligheten att lägga upp lite musik och kommentera.

Prinsessan Anna i Frost

Prinsessan Anna i Frost

Mest energi under de senaste månaderna har dock gått åt prinsessorna. I april presenterade jag mina idéer vid en internationell konferens i Camrose, Alberta, Kanada. Temat var ”Framgång”. En smula brett, kan tyckas, men annars hade jag nog inte fått in Disneyprinsessornas musikaliska utveckling på programmet. Jag talade också vid den kanske allra första akademiska konferensen som helt och hållet fokuserat på Disney – Discussing Disney – som hölls i Hull i början av september. Jag var en aning nervös att mitt ännu relativt tunna akademiska CV skulle göra sig alltför mycket påmint, men det jag saknade erfarenhetsmässigt kunde min bakgrund som musikvetare kompensera för. Jag var den enda på plats som faktiskt inlett mina filmstudier ur ett musikperspektiv, och lärt mig termer som score, cue och temp tracks innan jag visste vad mise-en-scène innebar. Det gav mig en unik infallsvinkel, och dessutom en ständigt tillgänglig ursäkt ifall jag inte skulle begripa eventuell filmterminologi under panelutfrågningen.

Jag har för avsikt att skriva mer om mina resultat från studien, men vill förlägga det till en annan blogg där jag kan skriva på engelska. Återigen – jag håller er uppdaterade! Tills vidare – kolla gärna in min forskningsblogg på Tumblr!

 

The following two tabs change content below.

Oliver Lindman

Fil kand i musik (Sussex University, Brighton) med tonvikt på komposition och musik i audio-visuella media. Har film och musik som främsta intressen, och uppskattar särskilt när de ingår äktenskap.

Latest posts by Oliver Lindman (see all)

Kommentera

Name and email are required. Your email address will not be published.