Argo (2012)

Hur det gick till vet jag inte, men jag lyckades misslyckas med att se fjolårets Oscarsvinnare Argo på bio. Sedan tog det väl ett år innan jag kom över DVD:n. Nu är den sedd – Mr Afflecks storsuccé, vars musik även den var nära att kamma hem det största av filmpris.

Argo (2012) on IMDb

ArgoTitel: Argo

Originaltitel: Argo

Premiärår: 2012

Regissör: Ben Affleck

Kompositör: Alexandre Desplat

Medverkande: Ben Affleck, Bryan Cranston, John Goodman m.fl.

Filmen

Det går inte att komma ifrån att Argo är en snygg, välgjord och enormt rafflande film. För den är spännande – ibland oerhört spännande. Och storyn, om än norpad från verkligheten, är ju synnerligen fantastisk. CIA-agent Tony Mendez (Affleck själv) tar på sig uppdraget att smuggla ut sex amerikanska diplomater som lyckas smita ifrån ett gisslandrama vid amerikanska ambassaden i Teheran, Iran. De håller sig gömda på kanadensiska residenset, och tiden börjar bli knapp (Iran var vid denna tidpunkt – alldeles i slutet av 70-talet – inte överdrivet förtjusta i USA, bland annat på grund av deras långvariga stöd till den störtade Shahen av Iran – Mohammad Reza Pahlavi). Och hur ska utsmugglingen ske? Jo, Mendez och de sex diplomaterna ska låtsas vara kanadensiska filmskapare involverade i förproduktionen av en ny science fiction-rulle.

Det säger ju säg självt att det inte att bli lägre än en fyra, det här. Dock måste det här sägas att praktiskt taget allt med Argo var lite sämre än jag hade förväntat mig. Förtjänade den sin Oscarsnominering? Helt klart! Förtjänade den att vinna över filmer som Life of Pi, Du gör mig galen och Django Unchained? Osäkert. Sedan nominerades Alan Arkin för bästa manliga biroll. Men vad gjorde han som var så fantastiskt? Levererade några putslustiga repliker?

Då och då blir faktiskt filmen en aning seg, och det beror framför allt på att man i mina ögon valt att dra ut på fel scener. Det allra dummaste som kunde göras var förstås att låta en scen där Ben Affleck funderar över vilket beslut han ska fatta vara i längre än 15-20 sekunder. Flera minuter måste vi sitta och titta på honom och hans skägg.

Filmbetyg: 4 av 5

Musiken

Alexandre Desplat är en konstnär med många färger på sin palett, och under hela karriären har han målat för glatta livet. Fyra-fem filmer per år har det blivit sedan han fick fotfäste i branschen i början av 90-talet. Och Oscarsnomineringarna kommer allt tätare.

Argo, ska det sägas, är en konceptuellt sett extremt svår film att tackla som kompositör. Vi har en film som utspelar sig delvis i Iran, och delvis i USA. Och i Iran är det huvudsakligen amerikaner vi får följa. Och det pågår ett rafflande drama, samtidigt som ett par av filmens viktigaste personer återfinns i Hollywood. Det finns ingen kärlekshistoria, och karaktärsutvecklingar hamnar avsiktligt i skymundan för att ge rum åt själva händelserna. Var ska man börja?

Desplat väljer att satsa regionalt och atmosfäriskt, och visar faktiskt prov på en ovanligt finkänslig musikalisk orientalism. Det är sällan västerländsk orkester med ”exotiska” inslag, utan ett fokus på att verkligen lyfta fram de instrument och stilistiska drag som är typiska för det område där filmen huvudsakligen utspelar sig. Åtminstone inbillar jag mig att så är fallet. Minst ett tiotal olika solister verkar ha anlitats.

Desplats arrangemang känns fräscha och är stundtals riktigt läckra. ”Scent of Death” (spår 3 i albumet) inleds exempelvis med ett snyggt staccato-ostinato som faktiskt framförs av sångare. Det är just sådana inslag som visar på Desplats ovilja att låta sig lockas av receptböcker om ”etnisk” filmmusik.

Det finns också ett lite halvintressant superamerikanskt orkestertema som faktiskt kommer lite som en chock när vi får höra det i sin helhet för första gången (”The Mission”, spår 4 i albumet). Frågan är om det riktigt behövdes. Eller snarare om det var just det som behövdes.

Oavsett vad, stabil fyra till Desplat!

Musikbetyg: 4 av 5

The following two tabs change content below.

Oliver Lindman

Fil kand i musik (Sussex University, Brighton) med tonvikt på komposition och musik i audio-visuella media. Har film och musik som främsta intressen, och uppskattar särskilt när de ingår äktenskap.

Latest posts by Oliver Lindman (see all)

Kommentera

Name and email are required. Your email address will not be published.